D' followers!

Isnin, 8 Ogos 2011

Adik2 Sudah Dapat Duit Raya

Assalamualaikum! Hai kepada semua yang sudi lalu dan membaca blog saya yang simple ni.

Hari ini sudah 8 Ogos. Hari ini juga sudah 8 Ramadhan. Wah, pejam celik, pejam celik, sekejap sahaja masa berlalu, ya? Sudah seminggu kita umat Islam berpuasa. Maksudnya, lebih kurang tiga minggu lagi Syawal akan menjelang tiba.

Cakap pasal Syawal, pasti semua orang terfikir pasal hari raya Aidilfitri. Cakap pasal Aidilfitri pula, saya pasti ramai yang terfikir pasal duit raya. Si kecil sibuk berkira-kira berapa banyak duit raya yang bakal terkumpul Syawal kali ini. Yang dewasa pula sibuk memikirkan berapa banyaklah duit simpanan akan habis untuk dijadikan duit raya kepada anak-anak kecil yang akan bertandang ke rumah nanti. Tak mengapa, memberi sesuatu dengan ikhlas itu dikira sedekah. 

Sebut pasal duit raya, adik2 saya, Auni, Aiman dan 'Aisyah sudah mula dapat duit raya. Semalam anak2 yatim dan miskin daripada Muzwin (nama singkatan kepada sekolah mereka...dan sebutannya adalah Maz-win not Muz-win) ada jamuan berbuka puasa anjuran Masjid Ubudiah. Tiap2 tahun ada jamuan ini. Saya juga pernah merasa untuk dua tahun terakhir di Muzwin.

Apabila ada jamuan berbuka begini, maka ramailah insan2 yang bermurah hati sudi menyumbangkan duit raya. Jadi, dipendekkan cerita, ketiga-tiga orang adik saya itu turut merasa mendapat duit raya awal. Wah3, baru seminggu puasa dah dapat duit raya! Seronok betul kome, ya? 
Sampul duit raya sumbangan Masjid Ubudiah

Jelez sungguh melihat duit ni...

Masing2 dapat dua sampul duit raya. Satu sampul ada RM20. Kalau dihitung...RM20 x 2 = Rm40 seorang. Tiga orang sudah RM 120. Murah betul rezeki mereka yang sudi berkongsi kesenangan dengan orang2 yang memerlukan ini. Semoga Allah membalas jasa kalian.

p/s- walaupun saya sudah besar, saya masih teringin nak kumpul duit raya banyak2... hehe >_<


Tiada ulasan:

Catat Ulasan